Nederlanders eten meer brood

12 sep 2019

Nederlanders eten weer meer brood, zo blijkt uit actuele cijfers van het NBC. In de eerste helft van 2019 is een stijging van 3,5% in het volume van brood te zien, gemeten ten opzichte van dezelfde periode in 2018. En dat is voor het eerst in 10 jaar. Het stijgende volume van brood komt o.a. door de sterke groei van het aantal verkooppunten en de vele aandacht voor brood in de media. 

Zo is er de collectieve broodcampagne ‘Brood uit Europa – Goed Verhaal’. Daar komt bij dat volkorenbrood één van de helden is uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Ook is het aantal lunchrooms en broodjeszaken gestegen tot boven de 3.500. Dit komt vooral door jongeren die vaker buitenshuis eten dan ouderen. Ook eten jongeren minder vaak op traditionele momenten van de dag brood, zoals tijdens het ontbijt of de lunch. Zij consumeren brood op andere eetmomenten, zoals in de avond of tussendoor in de ochtend.

 

Beter imago

Het NBC meet samen met onderzoeksbureau GfK elk jaar het imago rondom brood in de Broodenquête. Uit de enquête van dit jaar blijkt dat het imago van brood sterk is verbeterd. Zo gaven Nederlanders smaak, voedingswaarde en de hoeveelheid voedingsstoffen in brood als voornaamste redenen om brood te consumeren. Daarnaast zijn steeds meer mensen op zoek naar een gezonde levensstijl en zien zij brood als een belangrijk onderdeel daarvan. 

 

Twijfel weggenomen

De forse piek in broodvolume is bijzonder, omdat het product lang onder vuur heeft gelegen. Hiermee lijkt de eerdere twijfel bij consumenten rondom de gezondheidsaspecten van brood dus in grote mate te zijn weggenomen. Wel zien we dat dieet en gezondheid, en dan met name koolhydraten, de belangrijkste redenen blijven om brood te laten staan. De stijging van het broodvolume is vooral zichtbaar in de out-of-home markt en bij supermarkten. Ambachtelijke bakkers ervaren nog geen stijging in het volume van brood, maar de daling van de afgelopen jaren stagneert.

 

Verwachte stijging

Op basis van het NBC Broodmodel, waar zowel de markt voor het thuis eten en buitenshuis eten is meegenomen, verwacht NBC over heel 2019 een stijging van het broodvolume van minimaal 2% en maximaal 4%. Hierbij gaat NBC ervan uit dat er de ingezette volumestijging zich de komende jaren blijft doorzetten.

 

Over de EU Campagne 

De campagne is een initiatief van de Nederlandse en Belgische bakkerijsector. Namens Nederland participeren hierin de volgende partijen: de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) en de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen (NEBAFA). Namens België participeren de Federatie voor grote bakkerijbedrijven (FBGG), de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders (UNIFA), de Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders (KVBM), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen.