Mijn klanten lezen van alles op blogs. Hoe ga ik daarmee om?

20 feb 2019

Niet alleen de media berichten veel over voeding – vele bloggers schrijven graag over eten en gezondheid. Naar aanleiding van de berichtgeving in blogs, kranten of tv-programma’s stellen klanten regelmatig vragen. Hoe gezond is brood eigenlijk? Wat is een broodverbeteraar, en gebruiken jullie dat? Zitten er E-nummers in dat gebakje? Dit artikel gaat in op hoe u daarmee kunt omgaan, en wat de bakkerijsector ermee doet. 

 
 

Als u de NBOV laat weten dat u een bericht over gezondheids- of voedselveiligheidsaspecten van brood, banket of grondstoffen heeft gelezen of gehoord, wordt dit zo nodig doorgestuurd naar Wiepkje Colijn, beleidsadviseur Voedselveiligheid. Zij weegt af of dit signaal naar de ‘issuegroep’ van de bakkerijsector gaat. De issuegroep bestaat uit vertegenwoordigers van de gehele sector. Bij een signaal gaat de issuegroep na of het nodig is om (wetenschappelijke) achtergrondinformatie te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van enzymen en de invloed daarvan op de darmwerking.

Tips bij berichtgeving over gezondheids- of voedselveiligheidsaspecten

  1. Komt u een bericht of blog tegen over gezondheids- of voedselveiligheidsaspecten, of benadert de pers u met vragen over uw producten? Neem dan contact op met de NBOV. Met uw signaal kunnen wij aan de slag, met name wanneer landelijke media om nadere informatie vragen. In veel gevallen kunnen we u direct meer informatie geven, bijvoorbeeld via een factsheet, een verwijzing naar de NBOV-website of de website van het NBC. 
  2. Deel uw eigen verhaal met uw klant: wanneer een kwestie in de media speelt, leg dan uit wat u in uw bakkerij doet, bijvoorbeeld door te vertellen waar u eieren of andere grondstoffen inkoopt, welke granen u in welke verhoudingen in uw meergranenbrood gebruikt, hoe u uw desembrood maakt en wat u toevoegt. Een filmpje van uw proces helpt daarbij. Maakt u een filmpje? Zorg dan dat uw bakkerij er verzorgd en netjes uitziet. Kijk ook eens naar de tips over online ondernemen op het YouTubekanaal van de NBOV.
  3. Zijn uw producten beoordeeld, bijvoorbeeld door de Consumentenbond? Laat dit dan ook aan de NBOV weten, door een bericht te sturen naar colijn@nbov.nl.
  4. Heeft u contact met de pers, laat de NBOV dan weten hoe dit verloopt. Uw ervaringen zijn zeer waardevol voor andere leden; de NBOV kan ze (eventueel anoniem) delen in bijvoorbeeld een factsheet of een ledenmail.

Het hele artikel lezen? Log in of word lid van de NBOV