vakwedstrijden
patisserie
Marie-Hélène Zengerink
Marie-Hélène Zengerink
Directeur

Meerwaarde

 

“Maak van je bedreigingen een kans!” Dat is makkelijk gezegd, dacht ik, toen een marketeer dit riep voor een zaal met ambachtelijke ondernemers. En het is ook nog eens een cliché. Maar soms zijn dat de beste vindingen, zelfs als het gaat over bedreigingen die eigenlijk een kans zijn. 

“Zie de supermarkt niet als concurrent,” zei de marketeer, “maak daar juist gebruik van, door je eigen concept te kiezen”. En toen haakte ik weer aan. Conceptdenken - daar gaat het immers om. Denken in concepten is de uitdaging van elke ambachtelijke ondernemer. Op marktaandeel ga je immers de strijd niet redden. Het gaat niet per definitie om meer, maar het gaat om anders, om slimmer en ondernemender. Bied meerwaarde!

Hoe doe je dat? Door kennis van je vak, door topkwaliteit en unieke producten te leveren. Door inzicht en transparantie te bieden, en het verhaal achter het product te vertellen. Maar ook door je aanbod te verbreden, producten smakelijk te presenteren en je klanten te (her)kennen.

Oplossingen

Omdat de klant altijd gelijk heeft, is het belangrijk om in oplossingen te denken. Komt iemand met een klacht? Ga niet in discussie - los het op. Dat wordt makkelijker als je contact hebt met je klant. Dan ziet die klant meteen je passie voor het vak en de kwaliteit die je levert.

Het gaat niet per definitie om meer, maar het gaat om anders, om slimmer en ondernemender.

Met een breder aanbod bind je meer klanten aan je. En een breder aanbod is niet alleen een breed assortiment (naast brood ook ontbijtproducten), maar ook thuisbezorgen en online bestellen. 

Beleving

Tot slot zei de marketeer: “Je verkoopt niet alleen een product, je verkoopt beleving. Kijk eens hoe Starbucks en Rituals het doen. De een door een persoonlijke benadering – je naam op een kartonnen beker – en de ander door een fraaie verpakking. Dat verkoopt!”

Bied niet meer, bied meerwaarde. Het zou zo maar een cliché kunnen worden.