Waarom een bakkerij?

Ambachtelijke beroepen zijn populairder dan ooit, door de groeiende vraag naar eerlijke producten met een goed verhaal. Koffiebranders, bierbrouwers en barbieren: we zien ze meer en meer terug in het Nederlandse straatbeeld. Ook de bakker past in dit plaatje met zijn verse, eigengemaakte producten. Volop kansen dus!

 

Ambachtelijk van toen, helemaal van nu

Dat de ambachtelijke bakker profiteert van deze trend is wel duidelijk. Er is een groeiende vraag naar goede, eerlijke producten en de branche heeft een prima imago. Zowel particulieren als zakelijke klanten zijn op zoek naar originele, lekkere producten die liefst gemaakt worden van lokale grondstoffen en zonder toevoegingen. De voornaamste reden voor de stijgende populariteit is de bewustere omgang met voeding. Er is meer waardering voor de samenstelling en oorsprong van producten. Daarnaast zijn steeds meer mensen op zoek naar een gezonde levensstijl en zien brood als een belangrijk onderdeel daarvan. Dat wordt bevestigd en gestimuleerd door het voedingscentrum. Ook de horeca speelt in op deze beweging en werkt hierin graag samen met de ambachtelijke bakker. 90% van de ondervraagde Nederlanders vindt brood thuishoren in het dagmenu, zowel thuis als ‘out of home’.

 

Kansen in de bakkerij

Dat er volop kansen zijn in de bakkersbranche is duidelijk. Toch lijkt het aantal ambachtelijke bakkerijen in de komende jaren te gaan afnemen. De komende tien jaar gaat één op de drie bakkers met pensioen. Opvolgers staan nog niet in de rij, ondanks de mogelijkheden en marktgroei. De bakkersbranche vraagt om veelzijdige ondernemers die in staat zijn deze mogelijkheden te benutten. En die naast het goed bedienen van de klant ook weet in te spelen op de groeiende vraag naar producten binnen de zakelijke markt. Een gebakje verkoopt óók in de horeca beter als het afkomstig is van die populaire bakkerij.

De ideale ondernemer bestaat niet, maar we zien dat (succesvolle) ondernemers vaak beschikken over bepaalde eigenschappen en kwaliteiten.

Als ondernemer (m/v)…

Durf je risico’s te nemen, trek je je eigen plan en ben je gedreven. Je maakt keuzes en doet dat bewust. Je neemt risico’s weloverwogen en pakt het verlies als het nodig is.

Heb je doorzettingsvermogen, een helder doel (financieel, team en toekomstvisie) en de wil om dat te bereiken. Een ondernemer vraagt veel van zichzelf. Rustig aan doen zit niet in je aard.

Ben je creatief en steek je altijd tijd en energie in iets nieuws. Je ziet kansen waar anderen die niet zien. Je bent goed in staat om buiten de gebaande paden te denken en anderen te overtuigen.

Beschik je over overtuigingskracht en ben je communicatief sterk. Je overtuigt klanten en weet snel te achterhalen waar de behoefte ligt. Je geeft leiding aan het personeel en stuurt (bij) waar nodig.

Werk je resultaatgericht en kan je goed organiseren. Je hebt voor ogen welk resultaat je wil behalen en stuurt daar je personeel op aan. Verwachtingen zijn voor iedereen duidelijk en je kent de kwaliteiten van je team.

Heb je de financiën helder in beeld met een overzicht van de cijfermatige situatie van je bedrijf. Je werkt kostenbewust en maakt eenvoudig berekeningen. Je werk wordt ondersteunt met een sluitend financieel plan.

Wachtwoord resetten