Kerstpakketten leveren aan bedrijfskerstmarkt?

17 okt 2019

Een bedrijf heeft u uitgenodigd om met een aantal andere ondernemers deel te nemen aan een bedrijfskerstmarkt, waar de medewerkers van het bedrijf met bonnen een eigen kerstpakket kunnen samenstellen. Hoe organiseert u dit efficiënt en hoe houdt u uw producten goed tot Kerstmis? Hieronder vindt u een handig stappenplan.

 
 

Welke informatie heeft u nodig van het bedrijf dat de kerstmarkt organiseert?

  1. Wanneer is de kerstmarkt? 
  2. Wat is het budget per medewerker?
  3. Om hoeveel medewerkers gaat het?
  4. Is het een kerstmarkt met (proef)tafels of kramen, of kiezen medewerkers op basis van foto’s?
  5. Hoe factureert u de geleverde producten? 
  6. Hoeveel en welke andere partijen zijn aanwezig tijdens de markt?
  7. Welke faciliteiten heeft de presentatieruimte en hoeveel ruimte heeft u om bijvoorbeeld uw voorraad op te slaan? 

Algemene tips

  1. Zorg dat u uw specialiteiten in het pakket opneemt. De medewerkers zijn immers potentiële klanten van uw bedrijf.
  2. Kies voor producten die nog tot enige dagen na Kerstmis houdbaar zijn.
  3. Zorg dat u aan de etiketteringsregels voldoet. Let vooral op de allergeneninformatie en de houdbaarheid van de producten.
  4. Maakt u een tegoedbon, geef dan duidelijk aan tot wanneer deze geldig is. Bent u aangesloten bij een samenwerkingsverband met eigen bonnen? Bedenk dan welke tegoedbon u kiest: die van uzelf of van het samenwerkingsverband - de bon van het samenwerkingsverband is tenslotte ook in te leveren bij collega-bakkers. 

Organisatie: stappenplan voor de kerstmarkt

Welke stappen u kunt ondernemen, is afhankelijk van wanneer de kerstmarkt wordt gehouden.

De kerstmarkt is twee weken voor Kerstmis

  1. Maak met het bedrijf duidelijke afspraken over de bedrijfskerstmarkt: kiezen medewerkers ter plekke een pakket en nemen ze het mee, of komen ze het bij u ophalen? Is het een kerstmarkt met (proef)tafels of kramen, of kiezen medewerkers op basis van een foto?
  2. Stel maximaal drie pakketten in verschillende prijsklassen samen, zodat de medewerker kan kiezen welk deel van zijn budget hij wil gebruiken. 
  3. Maak per pakket een tegoedbon. Beschrijf daarbij wat de medewerker ontvangt, hoelang de bon geldig is en wanneer de producten geleverd worden of kunnen worden opgehaald. 
  4. Komen medewerkers de pakketten in uw winkel ophalen? Geef dan een concrete datum en tijd aan waarop dit kan, bijvoorbeeld maandag 23 december van 13.00 -18.00 uur. 
  5. Staat u op de bedrijfskerstmarkt? Maak een mooie presentatie van uw producten en leg proefplankjes neer. Dit zorgt voor toeloop naar uw kraam. Laat zo mogelijk andere specialiteiten zien van uw bedrijf, zodat potentiële klanten ook na de feestdagen bij uw winkel binnenstappen.

De kerstmarkt is enkele dagen voor Kerstmis

  1. Stel maximaal twee pakketten samen in verschillende prijsklassen, zodat de medewerker kan kiezen welk deel van het budget hij wil gebruiken. 
  2. Zorg dat beide pakketten één of meer dezelfde producten bevatten. Neem deze producten los mee en voeg deze ter plekke toe aan het gewenste pakket, in een passende doos of tas. 
  3. Maak een mooie presentatie van uw producten en leg proefplankjes neer. Dit zorgt voor toeloop naar uw kraam. Laat zo mogelijk andere specialiteiten zien van uw bedrijf, zodat potentiële klanten ook na de feestdagen uw winkel binnenstappen.

Het hele artikel lezen? Log in of word lid van de NBOV