Veelgestelde vragen eHerkenning

26 jul 2019

Om zaken te doen met de overheid heeft u als ondernemer een eHerkenning nodig. Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over de eHerkenning.

Ik weet niet zeker of ik al een eHerkenning heb. Hoe zit dat?
Als u een landelijke subsidie heeft aangevraagd of het eLoket voor de Informatieplicht Energiebesparing hebt ingevuld, is de kans groot dat u al een eHerkenning heeft. Wellicht heeft uw boekhouder of accountant deze voor u aangevraagd; vraag dit eerst na voor u een nieuwe eHerkenning aanvraagt. 

Maakt het uit welke leverancier ik voor de eHerkenning kies?
Nee, dat maakt niet uit. 

Waarom kost een eHerkenning geld?
De eHerkenning is een soort online identiteitsbewijs, zoals een DigID. Er zijn kosten aan een eHerkenning verbonden, omdat u daarmee een unieke identiteit voor uw bedrijf aanschaft. De kosten die u betaalt voor een eHerkenning, kunt u vergelijken met de kosten die u maakt als u een paspoort of ID-kaart aanvraagt. 

Ik loop vast bij het aanvragen van een eHerkenning. Wat nu?
Neem contact op met de leverancier van de eHerkenning. Op hun website vindt u de contactgegevens.

Welk betrouwbaarheidsniveau voor de eHerkenning heb ik nodig?
Vraag de eHerkenning aan voor het hoogste betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft. Voor de KvK volstaat bijvoorbeeld niveau 1, voor het UWV heeft u niveau 3 nodig. Als u dus zowel met de KvK als met het UWV zakendoet, kiest u voor het hoogste benodigde niveau: niveau 3.

Om te rapporteren in het eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft u betrouwbaarheidsniveau 1 (EH1) nodig.