eHerkenning

Het is belangrijk dat u tijdig uw eHerkenning aanvraagt. De overheid regelt steeds meer zaken online via een beveiligde website. Voor een aantal overheidsinstanties is dit nog de enige manier om te communiceren. Om in te loggen op deze websites heeft u dus eHerkenning nodig: dit is de digitale toegangssleutel (DigiD voor bedrijven).

 

Er zijn verschillende betrouwbaarheidsniveaus voor de eHerkenning, van niveau EH1 (laag) tot en met niveau EH4 (hoog). Ga dus na met welke overheidsinstanties u zaken doet en welk betrouwbaarheidsniveau zij vereisen.  Bekijk hier de aangesloten instanties.

 

  • Heeft u personeel? Voor het UWV geldt dat u vanaf 1 november 2019 als werkgever in elk geval een eHerkenning op beveiligingsniveau 3 moet hebben.
  • Beveiligingsniveau 3 is ook geldig voor de lagere beveiligingsniveaus 1 (bijv. eLoket van de Informatieplicht Energiebesparing) en 2 (bijv. Kamer van Koophandel).
  • Heeft u al een eHerkenning, maar is het niveau daarvan niet hoog genoeg voor een specifieke instantie, dan kunt u tegen betaling ‘upgraden’.

 

Aanvragen en kosten eHerkenning

De kosten voor een eHerkenning verschillen per leverancier en per betrouwbaarheidsniveau. Ook de wijze van aanvragen verschilt per betrouwbaarheidsniveau. De aanvraag kan 1 a 2 weken duren en verloopt via deze leveranciers.

 

Ketenmachtiging

Wanneer u de NBOV vraagt om namens u zaken te regelen met bijvoorbeeld het UWV, dan moet u de NBOV daarvoor machtigen met een ketenmachtiging. Daarmee kan de NBOV namens u diensten afnemen met eHerkenning. Meer informatie daarover vindt u op eherkenning.nl/ketenmachtiging

 

Meer informatie

Website eHerkenning

Andere thema’s