eHerkenning

Het is belangrijk dat u tijdig uw eHerkenning aanvraagt. De overheid regelt steeds meer zaken online via een beveiligde website. Voor een aantal overheidsinstanties is dit nog de enige manier om te communiceren. Om in te loggen op deze websites heeft u dus eHerkenning nodig: dit is de digitale toegangssleutel (DigiD voor bedrijven).

Er zijn verschillende betrouwbaarheidsniveaus voor de eHerkenning, van niveau EH1 (laag) tot en met niveau EH4 (hoog). Ga dus na met welke overheidsinstanties u zaken doet en welk betrouwbaarheidsniveau zij vereisen. Bekijk de aangesloten instanties.

  • Heeft u personeel? Voor het UWV moet u sinds 1 november 2019 als werkgever in elk geval een eHerkenning op beveiligingsniveau 3 hebben.
  • Beveiligingsniveau 3 is ook geldig voor de lagere beveiligingsniveaus (zoals EH2 voor het eLoket van de Informatieplicht Energiebesparing en de Kamer van Koophandel).
  • Heeft u al een eHerkenning, maar is het niveau daarvan niet hoog genoeg voor een specifieke instantie, dan kunt u tegen betaling ‘upgraden’.

Aanvragen en kosten eHerkenning

  • De kosten voor een eHerkenning verschillen per leverancier en per betrouwbaarheidsniveau.
  • Ook de wijze van aanvragen verschilt per betrouwbaarheidsniveau.
  • De aanvraag kan 1 tot 2 weken duren en verloopt via deze leveranciers.
  • De NBOV heeft voor leden een voordelig aanbod voor het aanvragen van eHerkenning via Z login.

Ketenmachtiging

Wanneer u de NBOV vraagt om namens u zaken te regelen met bijvoorbeeld het UWV, dan moet u de NBOV daarvoor machtigen met een ketenmachtiging. Daarmee kan de NBOV namens u diensten afnemen met eHerkenning. Meer informatie daarover vindt u op eherkenning.nl/ketenmachtiging.

Meer informatie

Website eHerkenning

Andere thema’s