Logo's en (beeld)merken

Een slagroomtaart met het logo van Ajax, tompoezen met het logo van Feyenoord – het zijn vaak mooie inhakers om klanten te trekken. Wanneer u een logo, beeldmerk of ander onderscheidend teken van een bedrijf of organisatie op uw producten wilt gebruiken, heeft u daar echter wel toestemming van de eigenaar voor nodig.

Op logo’s of beeldmerken kan merkenrecht rusten. Een logo of beeldmerk kan een afbeelding zijn, zoals de schelp van Shell, maar ook een woord of initialen, zoals IKEA, Teletubbies, K3 of de dubbele C van Chanel. Soms rust er ook merkenrecht op een specifieke vorm (een colaflesje), een kleur of andere tekens, zoals de drie strepen van Adidas.

Als er merkenrecht op een logo, beeldmerk, vorm, kleur of teken rust, mag u deze alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar. Soms vraagt de eigenaar daarvoor een vergoeding. Grote merken en organisaties werken vaak met licenties: u koopt dan het recht om bijvoorbeeld een stripfiguur of logo te gebruiken. Deze organisaties doen regelmatig onderzoek naar misbruik.

Vraagt u geen toestemming, en ontdekt de eigenaar dat u het logo of beeldmerk heeft gebruikt, dan kunnen zij u alsnog een rekening voor het gebruik sturen. Wanneer u dus bijvoorbeeld uw gebak wilt decoreren met chocolaatjes waarop het logo van een bekende voetbalclub staat, moet u die voetbalclub eerst om toestemming vragen.

Gebruik beeldmerk Dé Ambachtelijke Bakker

NBOV-leden mogen het beeldmerk Dé Ambachtelijke Bakker en Dé Ambachtelijke Banketbakker gebruiken in hun eigen communicatie.