Meer brood op de plank! Met die intentie heeft het Nederlands Bakkerij Centrum namens de bakkerijsector, een aanvraag bij de Europese Commissie ingediend. De aanvraag is voor een vervolg op de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’. De huidige campagne loopt dit jaar af, maar met de nieuwe aanvraag komt er aan ‘Brood. Goed verhaal!’ voorlopig geen einde. De nieuwe aanvraag is bedoeld voor de jaren 2021 tot en met 2023 en sluit naadloos aan op de huidige campagne. In oktober van dit jaar maakt de Europese Commissie bekend of zij de aanvraag goedkeurt.
De tweede broodcampagne borduurt voort op wat er in de eerste campagne bereikt is, namelijk het verhogen van het broodvolume. “Daar komt het verbeteren van het imago van brood als doelstelling bij”, zo geeft manager Marketing & Imago Frank Janssen aan. “Nog steeds denken veel mensen bijvoorbeeld dat koolhydraten (uit brood) slecht zijn of dat je dik wordt van brood. Onjuiste negatieve verhalen als deze willen we gerichter tegengas bieden.”
De inmiddels bekende ‘Ode aan brood’ is weer groots op radio en tv geweest. Via Google, Facebook, Instagram en Pinterest worden ook andere Odes ingezet, samen met kookvideo’s voor Vaderdag, de thuislunch en zomerse picknick. Ook werken we samen met populaire foodbloggers en verschijnen vele artikelen op Brood.net. De proeverijen bij bakkers en in supermarkten worden hopelijk snel hervat. Dit alles is niet onopgemerkt gebleven! De inzet van de activiteiten slaat aan en steeds meer mensen geven aan de campagne te zien.
Als de campagne doorgaat krijgt de ‘Week van het Brood’ een comeback, met elk jaar een eigen thema. “Wij hebben veel geleerd van de huidige campagne. Deze learnings nemen we mee in de nieuwe aanvraag. Zo was in België het hele jaar door de radioboodschap te horen, terwijl er in Nederland twee piekmomenten waren met radio en tv. Dit laatste werkte beter.”, legt Frank Janssen uit. “In de nieuwe campagne betrekken we ondernemers meer bij de activiteiten en communiceren we meer richting de sector over de campagne. Iets wat in de huidige campagne gewoon te weinig is gebeurd.”
Samen met maar liefst zeven brancheorganisaties uit Nederland en België is de nieuwe campagne voor 2021-2023 uitgewerkt. In de aanvraag wordt om een cofinanciering van € 1.8 miljoen op jaarbasis gevraagd. Daarbij leggen het NBC, het Belgische Instituut Brood & Gezondheid en zeven sectorpartijen uit NL en BE jaarlijks € 450.000,- in. Of de Europese Commissie de aanvraag goedkeurt blijft natuurlijk spannend. “Het plan van de broodcampagne zit goed in elkaar en is opgezet met afvaardigingen vanuit alle betrokken brancheorganisatie. Het is echt een plan van én voor de sector.” aldus Frank Janssen. “Ik heb dan ook goede hoop!”