Als ondernemer wil je mooie producten maken en daarmee goede resultaten en winst behalen. Het is een uitdaging om actief in te spelen op ontwikkelingen die dit doel beïnvloeden. Denk daarbij aan prijsstijgingen, financiële onzekerheid en veranderende marktomstandigheden. In dit artikel gaan we dieper in op drie belangrijke principes van slim zakendoen en de zoektocht naar creatieve oplossingen hogere kosten.
Elke prijsstijging van een leverancier heeft invloed op je brutowinstmarge. Hoewel het begrijpelijk is dat niet elke prijsstijging direct wordt doorberekend in de verkoopprijs, is het belangrijk om de effecten ervan op je resultaat te begrijpen. Denk vooruit over mogelijke prijsveranderingen en hun impact op je winstgevendheid. Dat stelt je in staat om op tijd beslissingen te nemen en je bedrijf financieel gezond te houden.
Cijfers bieden waardevolle inzichten in de financiële gezondheid van je onderneming. Vertrouwen op je banksaldo alleen is onvoldoende. Openstaande crediteuren en andere financiële factoren kunnen namelijk een verkeerd beeld geven. Hier komt het belang van berekenen om de hoek kijken. Werk met liquiditeitsprognoses of maandelijkse balanscontroles om een nauwkeurig beeld te krijgen van je financiële positie. Dit stelt je in staat om op tijd aanpassingen te doen en betere beslissingen te nemen.
Bij stijgende kosten is het zinvol om uitdagingen creatief te bekijken. Je verkoopprijs verhogen is meestal niet de enige oplossing. Misschien helpen de volgende ideeën:
Pas je deze drie principes goed toe, dan hou je maximaal controle over de onzekerheden in de markt. Door vooruit te denken, nauwkeurig te berekenen en creatief te zijn in je aanpak, blijft je onderneming op koers. Dat is slim zakendoen en duurzaam succes creëren.