De NBOV organiseerde op 11 juni in De Groene Afslag een inspiratie-event met sprekers als Markus Konings, Zuivelhoeve, Paardekooper en Maaike de Reuver. Zij gingen in op innovatieve concepten, duurzaamheid, Ai, generatieverschillen en het verschil tussen trends en transities. En vooral de manier waarop je daarmee als ondernemer het verschil maakt. Hoe zorg je ervoor dat je als ambachtelijke bakkerij blijft opvallen en ook nieuwe klanten trekt? Welk winkelconcepten en welke producten gebruik je?
‘De Groene Afslag in Huizen’ is sowieso al een locatie bomvol inspiratie op het gebied van hergebruik, duurzaamheid en plantaardige foodtrends. Vanaf het begin tot het afsluitende gezellige walking dinner stond deze middag in het teken van inspiratie opdoen en het delen van ideeën met collega-ondernemers! Reden temeer om er een volgende keer ook bij te zijn!
Marcus Konings (Sandenburg-DST) is dé specialist in winkel- & klantbeleving. Hij liet zien hoe bedrijven als Tony Chocolonely en HEMA met betere winkelbeleving het koopgedrag van hun klant sturen. Wat vinden consumenten nu aantrekkelijk, hoe presenteer je producten en welke klanten wil je eigenlijk in je bakkerswinkel hebben?
Maaike Reuver van Foodinspiration.com ging onder andere in op het verschil tussen trends en transities in food. Op trends moet je kort en snel inspelen, zoals bijvoorbeeld de crompouce-hype. Die trok veel nieuwe en vooral jonge klanten naar de ambachtelijke bakker. Deze hype verdween net zo snel als die gekomen was. Transities zijn meer bewuste verschuivingen met lange termijn effecten. Voorbeelden zijn de hang naar duurzaamheid en verschuiving naar plantaardig voedsel. Die laatste eiwittransitie lijkt na een snelle start wel weer in te zakken naar zo’n 11% van de vraag. Toch wordt er verwacht dat deze ontwikkeling gestaag blijft doorzetten en niet ontkend mag worden. Zeker als je kijkt naar jonge generaties.
Transities naar duurzaam vind je ook in de verpakkingsmarkt. Huib Burggraaf van Paardekooper Verpakkingen toonde diverse mogelijkheden om duurzaam te verpakken en afval te scheiden. Van kartonnen sluitclips tot gebaksdozen.
Daan Rustemeijer en AnneBart Bolt van Zuivelhoeve weten hoe je je als ambachtelijk versspecialist onderscheid van lokale supermarkten. Dat zit m vooral in het woord ‘specialist’ en het meenemen van je klanten in de wereld van jouw bakkerij en producten! Werk samen met andere ondernemers in de straat of in de buurt. Organiseer leuke acties of evenementen waarbij je elkaars krachten meer versterkt. Wees als ondernemer een echte ‘burgemeester van de straat’.
Kortom, een middag vol inspiratie van dichtbij tot van verre. Van verrassend tot lekker concreet. Een gezellige middag waarin we samen de toekomst verkend hebben. Ben je er een volgende keer ook bij?