De O van ondernemerschap in NBOV is bewust opvallend grijs. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat je het niet redt met alleen een goed vakman zijn. Je moet ook ondernemerschap tonen. De keuzes voor een ondernemer zijn vrij simpel: groei of specialisatie. Als je je niet wil meten met de supermarkten, is de keuze nog eenvoudiger: bied iets speciaals zodat klanten graag bij jou kopen. Ik weet dat het makkelijker is gezegd dan gedaan, maar dit is de basis van het ondernemerschap: de juiste keuzes maken.
Op mijn vorige blog kreeg ik een aantal reacties: “Jullie moeten beter vertellen wat je doet”. Bij deze: uit de ledenenquête van 2017 bleek dat de NBOV moderner, sneller digitaal dienstverlenend en klantgericht moest zijn. Op basis daarvan hebben we keuzes gemaakt.
Zichtbare resultaten daarvan zijn: nieuw logo, nieuwe website met vernieuwde documenten en informatie, directere schrijfstijl, en een digitale Bakkerszaken. We komen vaker naar je toe: onze bedrijfsadviseurs helpen je bij vragen over ondernemerschap of personeel. Ook nodigen we je uit voor bijeenkomsten, bijvoorbeeld om mee te praten over de cao, of voor ondernemersvrouwen of jonge ondernemers. Daarnaast organiseren we inloopdagen om je op de hoogte te brengen van de nieuwste ontwikkelingen. In een aantal zaken zijn we zelf de beste, bijvoorbeeld op het gebied van personeelsadvies. Voor andere zaken verwijzen we je door.
Vrij vertaald in bakkerijtermen: we hebben een webshop gemaakt en we verkopen ook voorverpakte producten die je elke dag, op welk tijdstip dan ook, kunt ‘bestellen’. We verkopen niet meer alleen brood en gebak, maar ook ijs. Daarnaast hebben we een lunchroom, waarin we specialiteiten op bestelling verkopen, veel contact met onze klanten hebben en daardoor weten wat zij verwachten. We verkopen meer broodjes, omdat we meer reclame maken, net zoals in de Europese broodcampagne.
Ondernemen wordt steeds complexer, maar je kan erop rekenen dat de NBOV het voor jou zo eenvoudig mogelijk wil maken. Een recent resultaat is de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), die ontslag makkelijker maakt. Daaraan heeft NBOV meegewerkt door te lobbyen in Den Haag. Achter de schermen werken we zo aan een beter ondernemersklimaat, samen met onze leveranciers in de branche – voor de nieuwe cao, pensioenen, opleidingen en bedrijfsopvolging. Binnen MKB Nederland werken we samen met andere ondernemersorganisaties. Het doel: wetgeving die voor grote én kleine ondernemers toepasbaar is. Ook daarvoor geldt helaas: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
En wat ons eigen personeel betreft: de een is razend enthousiast over de veranderingen, ziet volop kansen en organiseert evenementen. De ander had liever alles bij het oude gelaten en kiest daarom zijn eigen weg. Ook dat is een goede keuze. Tenslotte zijn wij bij de NBOV ook aan het ondernemen, net als jij. We zijn ervan overtuigd dat nieuw bloed voor nieuwe ideeën zorgt. Uiteindelijk profiteer jij daarvan, als NBOV-lid én ondernemer.