Vakantie is belangrijk. Als werkgever is het goed om te zorgen dat je medewerkers voldoende verlof opnemen. Toch lukt dat niet altijd en voordat je het weet zit je met een stuwmeer aan vakantiedagen op de balans. Dit kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de investeringsmogelijkheden. Hoe kom je hier vanaf? De basis ligt in een goede administratie. Onder personeelszaken vind je meer informatie over vakantie en verlof.
Zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof of vanwege medische redenen niet op vakantie kunnen. Of een medewerker maakt veel overuren die in de tijd-voor-tijd regeling terecht komen. Het zijn allemaal redenen waardoor er soms minder verlofuren opgenomen worden. Dat kan leiden tot het oppotten van vakantietegoed.
Leg goed vast hoeveel dagen de medewerkers hebben, wettelijk en bovenwettelijk. Geef ook aan wanneer dagen vervallen of verjaren. Informeer je medewerkers schriftelijk wat de stand van zaken is. Wijs ze actief op de verval- en verjaringstermijn. Wettelijke vakantiedagen die niet zijn opgenomen, vervallen een halfjaar na het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd.