De 3 grootste misverstanden over BHV ontrafeld

Voldoen aan de BHV wetgeving is verplicht en dat is maar goed ook want het is belangrijk dat je werknemers een goede, veilige plek hebben om te werken. Tegelijktijd ervaren ondernemers de BHV verplichting ook als last, en dat is logisch.  Niet alleen heersen er veel misverstanden rondom de BHV verplichting, werkgevers worden ook opgezadeld met veel werk en vragen zoals:

  • Hoeveel mensen moet je laten certificeren?
  • Wie van je medewerkers laat je certificeren?
  • Wat voor trainingen moeten ze dan precies volgen?

Vervolgens moet je:

  • Een BHV plan maken en up-to-date houden.
  • Zorgen dat je medewerkers het plan kennen en dat je dit kunt aantonen bij arbo-controles.
  • Bijhouden tot wanneer je medewerkers gecertificeerd zijn en herhaling aanbieden.
  • Elke dag je personeel zo inroosteren dat er altijd minimaal één BHV’er op de zaak is of in de winkel staat.

En dan hebben we het nog niets eens gehad over de kosten van BHV trainingen en de vrije dagen die werknemers krijgen om die trainingen te volgen. Om te zorgen dat je op een goede manier aan je BHV verplichting kunt voldoen hebben we daarom de 3 grootste misverstanden over BHV training op een rij gezet:

  1. Wat je moet doen voor BHV staat duidelijk in de Arbowet
    Nee, de Arbowet is helaas juist heel vaag over wat je precies moet doen om aan je verplichtingen te voldoen. De wet laat veel beslissingen aan de ondernemer over, maar de arbodienst kan vervolgens wel boetes uitdelen als het niet “voldoende” is. Door deze onzekerheid laten ondernemers zich overhalen om veel intensiever te trainen dan nodig, aangemoedigd door BHV trainers die daar goed aan verdienen.
  2. Een externe training is verplicht
    Nee, dat is niet verplicht. Veel BHV trainers bieden 1 of 2-daagse externe fysieke trainingen aan maar dat is voor ondernemers in de bakkersbranche vaak veel meer dan nodig. Een bakkerij is namelijk een relatief veilige werkomgeving. Natuurlijk is het wel belangrijk om medewerkers een opleiding te laten volgen die hen in staat stelt om basis EHBO te verlenen, goed te reageren bij brand en om de andere collega’s goed te alarmeren en te evacueren. Maar dat is kennis die ook uitstekend bijgebracht kan worden via een korte en goede online training.
  3. Alleen de BHV’ers inlichten over het calamiteitenplan is genoeg
    Het laatste grote misverstand is dat alléén BHV gecertificeerde medewerkers in staat moeten zijn om in te grijpen bij calamiteiten en ongevallen. De wet is hier gelukkig wel helder over. In artikel 3.1 van de Arbowet staat namelijk:

    Elke werknemer moet bij ernstig en onmiddellijk gevaar voor zijn eigen veiligheid of die van anderen, …, de nodige passende maatregelen kunnen nemen om de gevolgen van een dergelijk gevaar te voorkomen.

Om NBOV leden de zekerheid te bieden dat ze volledig aan hun BHV verplichtingen voldoen, in zo min mogelijk tijd tegen minimale kosten, heeft de NBOV al enkele jaren een samenwerking met Help123.eu. De grootste aanbieder van online BHV training en certificering voor het MKB in Nederland die alle BHV verplichtingen voor ondernemers uit handen neemt.
NBOV leden krijgen 25% korting op het normale tarief van €10 per gecertificeerde medewerker per jaar en betalen dus maar €7,50.  Meer informatie vind je in de ledenwinkel, je kunt ook direct contact opnemen met Help123 via: info@help123.eu of bel 030-6024915.

Wachtwoord resetten