Coronavirus: hygiëne, producten, verkoop

02 apr 2020

Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over hygiëne, producten en verkoop in verband met het coronavirus. U leest de voorwaarden die gelden voor de verkoop van belegde broodjes en andere afhaalproducten. Ook vindt u informatie over onder andere het verpakken van brood. 

Veilig omgaan met voedsel

Door de ingestelde maatregelen proberen ondernemers en consumenten voedselverspilling tegen te gaan. Zij delen bijvoorbeeld maaltijden met buren, naasten of andere mensen die daar behoefte aan hebben. Let er wel op dat bij het aanbieden van voedsel de voorschriften rondom hygiëne en voedselveiligheid gelden. Juist nu is dat belangrijk.

Veilig omgaan met eten

Bron: NVWA

Belegde broodjes: hoe geef je deze mee aan de consument?

Geef belegde broodjes alleen verpakt mee aan de consument en leg deze dan op de toonbank. Dit voorkomt handcontact met de consument. 
 

Praktische tips voor het verpakt aanbieden van producten

In het Protocol Verantwoord Winkelen staat aangegeven dat u de producten zoveel mogelijk verpakt moet aanbieden. De volgende voorbeelden helpen hierbij:

Brood

  • Verpak het brood voor in de bakkerij of in de winkel voor openingstijd, zodat het brood zonder klantcontact verpakt is. Zorg daarbij dat het brood goed afgekoeld is, dit voorkomt condensvorming. Dit maakt het brood langer houdbaar en verkleint de kans op schimmelvorming.
  • Zorg ervoor dat u voor het verpakken uw handen grondig wast volgens de voorschriften.
  • Verpakt daarna het brood.
  • Verpakt het brood zowel gesneden als ongesneden.

Klein brood
Verpak kleinbrood voor in verschillende porties voor, zodat de consument dit mee kan nemen. 

Stuksgoed
Verpak stuksgoed zoals gevulde koeken en dergelijke in verschillende porties voor. Zo kunt u een klant het gewenste aantal meegeven. Bewaar daarnaast nog een voorraad in de bakkerij, zodat u ze daar veilig kunt inpakken. 

Gebak
Verpak gesorteerde doosje in porties voor en bewaar een deel van het assortiment in de koeling van de bakkerij. Heeft u dichte dozen? Maak dan foto’s van het gebak, zodat de consument kan kiezen. U kunt dan producten in de bakkerij op een hygiënische wijze verpakken. 

Hartige snacks
Verpak de hartige snacks in verschillende porties voor en geef een bereidingswijze mee aan de consument. Bak geen product af in de winkel, omdat consumenten anders te lang in de winkel blijven.

Bonbons
Verpak bonbons voor in verschillende portie en maak daarbij verschillende assortimenten. Bijvoorbeeld gesorteerd, alleen puur, alleen melk of zonder melk, etc. 

Belegde broodjes
Verpak belegde broodjes zoveel mogelijk voor en bewaar in de koeling. Wanneer u dit ongekoeld aanbiedt, dan geldt een maximale presentatietijd van 2 uur. Na de 2 uur verwijdert u de ongekoelde verpakte broodjes. 

Bakt u gedurende de dag producten bij, laat deze dan verpakken in de bakkerij. Zo heeft u de mogelijkheid om extra uw handen te wassen voor het aanraken van de producten.

 

Wat moet ik doen als een medewerker of klant over mijn producten niest of hoest?
  1. Verwijder direct de producten die in aanraking zijn gekomen met de virusdeeltjes die zijn uitgehoest.
  2. Maak het oppervlak schoon en desinfecteer. In dit artikel leest u meer over omgang met virussen.

 

Hoe reik ik de producten of plastic tassen aan de consument aan?

Plaats de producten of de tas met producten op de toonbank. Hiermee voorkomt u handcontact met de consument. Daarnaast blijven de regels gelden om het aannemen van contant geld zoveel mogelijk te vermijden.

 

Ik krijg vragen van de consument over het verpakken van de producten.

Communiceer duidelijk welke maatregelen u neemt en hebt genomen. Laat zien dat u regelmatig uw handen wast, dit voorkomt een deel van de vragen.  

 

Mijn leverancier levert de goederen niet meer in de bakkerij, maar op de stoep af. Hoe borg ik de voedselveiligheid?

Het is belangrijk dat de koelketen gehandhaafd blijft voor uw gekoelde en diepgevroren producten. Overleg met uw leveranciers over de levering van uw goederen. Vraag bijvoorbeeld of de chauffeur wil bellen als hij over 5 tot 10 minuten bij u is. Overleg daarnaast wanneer u weinig ruimte heeft in het magazijn of de chauffeur even kan wachten, zodat u de rolcontainers kunt afstapelen. Hierdoor voorkomt u dat u zelf geen ruimte meer heeft om afstand tot elkaar te bewaren. 

Artikelen / Branche
Ambachtelijke bakkers in landelijke dagbladen
Artikelen / NBOV
Blijf scherp op werken in de 1,5 meter-samenleving!
Artikelen / NBOV
Coronavirus: Bakkers Pensioenfonds
Artikelen / NBOV
Coronavirus: belastinguitstel
Artikelen / NBOV
Coronavirus: betalingen en lopende contracten
pagina