Coronavirus: hygiëne, producten, verkoop

18 mrt 2020

Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over hygiëne, producten en verkoop in verband met het coronavirus. U leest de voorwaarden die gelden voor de verkoop van belegde broodjes en andere afhaalproducten. Ook vindt u informatie over onder andere het verpakken van brood. 

Belegde broodjes: hoe geef je deze mee aan de consument?

Geef belegde broodjes alleen verpakt mee aan de consument en leg deze dan op de toonbank. Dit voorkomt handcontact met de consument. 
 

Voorverpakken van brood

Er is tot nu toe geen bewijs dat het coronavirus overdraagbaar is op voedsel. Echter, voor extra hygiëne kunt u het volgende doen:

  1. Verpak het brood voor in de bakkerij of in de winkel voor openingstijd, zodat het brood zonder klantcontact verpakt is. Zorg daarbij dat het brood goed afgekoeld is, dit voorkomt condensvorming. Dit maakt het brood langer houdbaar en verkleint de kans op schimmelvorming.
  2. Zorg ervoor dat u voor het verpakken uw handen grondig wast volgens de voorschriften.
  3. Verpakt daarna het brood.

Voor kleinbrood is het volgende advies:

  1. Verpak kleinbrood zoveel mogelijk voor.
  2. Verpak los kleinbrood met een tang en raak deze producten niet aan.
  3. Verkoop bij voorkeur geen losse broodjes die de consument zelf kan verpakken.

 

Bakt u gedurende de dag brood bij? 

Zorg er dan voor dat een medewerker afgezonderd dit brood kan verpakken en zorg daarbij voor de persoonlijke hygiëne.

 

Wilt u in het zicht van de consument de broden verpakken?

Dan is het advies om één medewerker alleen voor het verpakken aan te wijzen. Deze medewerker heeft dan geen rechtstreeks contact met de consument. Draag dan wel handschoenen. Vervang de handschoenen telkens wanneer er klantcontact is geweest, andere werkzaamheden dan verpakken plaatsvinden en wanneer deuren, etc. worden aangeraakt. Staat een winkelmedewerker alleen in de winkel? Dan is het advies om de producten voor te verpakken. Dit voorkomt dat de medewerker zijn of haar handen moet wassen na ieder klantcontact.

 

Wat moet ik doen als een medewerker of klant over mijn producten niest of hoest?
  1. Verwijder direct de producten die in aanraking zijn gekomen met de virusdeeltjes die zijn uitgehoest.
  2. Maak het oppervlak schoon en desinfecteer. In dit artikel leest u meer over omgang met virussen.

 

Hoe reik ik de producten of plastic tassen aan de consument aan?

Plaats de producten of de tas met producten op de toonbank. Hiermee voorkomt u handcontact met de consument. Daarnaast blijven de regels gelden om het aannemen van contant geld zoveel mogelijk te vermijden.

 

Ik krijg vragen van de consument over het verpakken van de producten.

Communiceer duidelijk welke maatregelen u neemt en hebt genomen. Laat zien dat u regelmatig uw handen wast, dit voorkomt een deel van de vragen.  

 

Mijn leverancier levert de goederen niet meer in de bakkerij, maar op de stoep af. Hoe borg ik de voedselveiligheid?

Het is belangrijk dat de koelketen gehandhaafd blijft voor uw gekoelde en diepgevroren producten. Overleg met uw leveranciers over de levering van uw goederen. Vraag bijvoorbeeld of de chauffeur wil bellen als hij over 5 tot 10 minuten bij u is. Overleg daarnaast wanneer u weinig ruimte heeft in het magazijn of de chauffeur even kan wachten, zodat u de rolcontainers kunt afstapelen. Hierdoor voorkomt u dat u zelf geen ruimte meer heeft om afstand tot elkaar te bewaren. 

Artikelen / Branche
Ambachtelijke bakkers in landelijke dagbladen
Artikelen / NBOV
Corona: Protocol Verantwoord Winkelen
Artikelen / NBOV
Coronavirus: afspraken met werknemer
Artikelen / NBOV
Coronavirus: belastinguitstel
Artikelen / NBOV
Coronavirus: betalingen en lopende contracten