Om zaken te doen met de overheid heb je als ondernemer eHerkenning nodig. Deze eHerkenning zorgt ervoor dat je gegevens via een beveiligde website verstuurd worden. Je hebt dit inlogmiddel bijvoorbeeld nodig om je energiebesparende maatregelen te rapporteren in het eLoket van de RVO. Of om te communiceren met het UWV. De eHerkenning is dan je digitale toegangssleutel (DigiD voor bedrijven).
De eHerkenning-betrouwbaarheidsniveaus (EH) lopen van EH1 tot en met EH4, waarbij niveau 1 het laagste niveau is, en 4 het hoogste.
Steeds meer instanties werken met de eHerkenning. Op hun website van vind je een overzicht van alle deelnemende organisaties en het betrouwbaarheidsniveau dat zij eisen.
Heb je filialen in verschillende gemeenten? Dan is het mogelijk dat je per filiaal een aparte eHerkenning nodig hebt om zaken te doen met de gemeente waarin dat filiaal is gevestigd.
Aan het aanvragen van een eHerkenning zijn kosten verbonden. Deze kosten verschillen per leverancier en per betrouwbaarheidsniveau. Ook de manier van aanvragen verschilt per betrouwbaarheidsniveau. De aanvraag duurt ongeveer 1 week en kan via de leveranciers die vermeld zijn op het Leveranciersoverzicht.
De NBOV heeft voor leden een voordelig aanbod voor het aanvragen van eHerkenning via Z login. En meer informatie vind je op de website van het inlogmiddel.
Wanneer je de NBOV vraagt om namens jou zaken te regelen met bijvoorbeeld het UWV, dan moet je de NBOV daarvoor machtigen met een ketenmachtiging. Daarmee kan de NBOV namens jou diensten afnemen met eHerkenning. Meer informatie daarover vind je op ketenmachtiging.