Van slag …

04 mrt 2019

De natuur is van slag: de warmste dag die ooit zo vroeg in het jaar in Nederland is gemeten. Temperaturen boven de 20 graden in februari - bizar toch? Maar er is wel meer van slag. Albert Heijn die zichzelf ‘de warme bakker’ noemt. Het moet niet gekker worden, de consument gaat het straks nog geloven ook. De andere retailers liegen er ook niet om, of toch wel?

In de talloze reclames die zij uitstrooien over de goedgelovige consument, is brood een veelgebruikt speerpunt. Klanten binnentrekken met goedkoop brood, en dan proberen ze te verleiden om de artikelen te kopen waarop de winkel wél een goede marge heeft. 

Dagelijks kansen

Heeft u er weleens over nagedacht om hetzelfde te doen? Klanten trekken met een product met een lage marge, en ze vervolgens verleiden om producten mee te nemen waarvan u weet dat de marge ok is? Ook dat is ondernemen: dagelijks bezig zijn met de kansen die er zijn. Dus bijvoorbeeld ook met carnaval. Dat is weliswaar net achter de rug; hoewel het weer het wat liet afweten, was er opnieuw een flinke mensenmassa naar Brabant gekomen. 

Bakkersvak zag destijds kansen in een markt die verandert. 

Bakkersvak opent komende zondag de deuren: dé ontmoetingsplek voor de gehele ambachtelijke branche.

De start van Bakkersvak werd een paar jaar geleden met argusogen bekeken, maar waar voorheen de Bakkerijdagen en andere beurzen met elkaar de concurrentie aangingen, is Bakkersvak nu het enige moment waar de branche elkaar treft. Ook deze beurs zag destijds kansen in een markt die verandert.

Ik raak niet zo snel van slag, en zie ook vele kansen. Het tempo waarin alles verandert, is echter de uitdaging waar wij allen voor staan. Ik hoop u komende dagen te spreken in Gorinchem of tijdens de resterende Themacafé’s van de NBOV. Mooie momenten om deze uitdagingen te bespreken!

Geslaagde groet,

Jos den Otter