Naamsbekendheid

6 september 2018

Afgelopen week was ik bij een lezing van Ebbe Rost van Tonningen. Toen ik de uitnodiging kreeg, had ik direct een negatieve associatie: zijn naam triggerde mij en ik vroeg me af waarover het zou gaan. 

De insteek van de lezing was Rost van Tonningens boek ‘In niemandsland’. Ik zal hier niet ingaan op de inhoud daarvan, maar ik vroeg mij wel af of Ebbe nooit de neiging heeft gehad om zijn naam te veranderen. Deze vraag heb ik hem dan ook gesteld. Zijn antwoord was duidelijk: “Natuurlijk heb ik als kind last gehad van de vooroordelen die mijn achternaam met zich meebracht, maar het blijkt dat mensen zich afvragen wie er achter die naam zit en dat geeft je direct een voorsprong. Als dan ook nog duidelijk wordt wie er werkelijk achter zit, is het juist makkelijker.”


Chocoladeletters

Hierdoor herinnerde ik mij een chocoladelettertest die het AD ooit één keer heeft georganiseerd. Daar kwamen wij niet best uit, maar dat jaar heb ik de meeste chocoladeletters verkocht in mijn bestaan als ondernemer. Dat is toch wel interessant om over na te denken. Mensen, ook u en ik, kijken vanuit een bepaalde verwachting. U kent vast de tekening van W.E. Hill, van een vrouw. Mensen die te horen krijgen dat de tekening zijn vrouw voorstelt, zien een ander beeld dan wanneer zij denken dat het zijn schoonmoeder is. Welk beeld zag u toen u ernaar keek? 


Waarom ik dit schrijf, is om u eens vanuit de buitenkant naar uw bedrijf te laten kijken. Waarom plussen sommige ondernemers tijdens de warme zomermaanden, terwijl anderen in die periode juist in de min gaan? Ik ben ervan overtuigd dat dit komt doordat de plussers anders naar hun bedrijf, omgeving en situatie kijken!


Bekende groet,

Jos den Otter

Artikelen / NBOV
Werkgeverslasten moeten omlaag
Artikelen / Info en advies
De NBOV in Brussel
Artikelen / Info en advies
Belastingaangifte: dit zijn de regels voor aftrekbare zakelijke kosten