Jos den Otter
Jos den Otter
Voorzitter

In'spelen'

18 jun 2018

 

Onlangs was ik na 4 jaar terug op de Alpe d’Huez voor de Alpe d’HuZes. Dat blijft een bijzonder fenomeen waar duizenden Nederlanders samenkomen om via de strijd tegen de berg, afzien en jezelf tegenkomen ervoor te zorgen dat kanker een ziekte is die genezen kan worden. 

EU-campagne

Terwijl ik daar was, bleef mijn mailbox volstromen met berichten uit Nederland die onze branche raken. De EU-campagne die voor 3 jaar loopt, staat plotseling ter discussie, omdat het Europese geld niet daarvoor bedoeld zou zijn. 

Vertel mij dan eens waarvoor dat wel bestemd is? Voor het openhouden van dure kantoren in Brussel met een maandelijkse verhuizing naar Straatsburg, het aanleggen van wegen in ons omringende landen, of rotondes in Nederland waar het EU-logo op prijkt? Ik merkte dat ik echt boos werd op SP-parlementariër Renske Leijten, die een punt probeert te maken zonder zich te verdiepen in de waarheid achter brood.

Ook op de alp zijn koolhydraten van ‘levensbelang’: zonder de juiste voeding kun je nog zo goed getraind zijn, je komt echt de man met de hamer tegen. Brood is dan ook een prima brandstof om je doel te bereiken. Bovendien is bewezen dat de gehele vezel helpt bij het tegengaan van darmkanker.

Van enige onderlinge communicatie tussen de bakkers was geen sprake.

Hooien als de zon schijnt

Wat ik dan wel weer typisch vond, was dat de bakker waar ik in Frankrijk mijn brood haalde, die dag gewoon gesloten was. Volgens mij moet je hooien als de zon schijnt – oftewel: brood verkopen als de berg volstroomt. Van enige onderlinge communicatie tussen de bakkers bleek geen sprake, want zijn collega had om 9 uur niet een croissantje meer. Uitverkocht!

Inspelen op de markt, je omgeving, je collega, de weersomstandigheden op de berg of wat dan ook: het zou voor ondernemers een dagelijkse bezigheid moeten zijn!