Marie-Hélène Zengerink
Marie-Hélène Zengerink
Directeur

Golfbeweging

04 dec 2018

 

Alles is een golfbeweging - niet alleen de economie. Het is een van mijn favoriete oneliners, en ik moest eraan denken toen ik in het weekend Bohemian Rhapsody zag, de film over de rockband Queen. Ik nam onze kinderen mee – pubers, onder het mom van ‘dit hoort bij je culturele opvoeding’. Daar dachten ze van tevoren zelf toch iets anders over. 

Na afloop van de film zeiden ze dat die ‘toch wel leuk’ was. ‘Zoveel herkenbare nummers, die hoor je nu nog steeds…’ Inderdaad, op veel nummers van toen wordt nog steeds voortgeborduurd. Je hoort ze in een nieuw jasje, als cover of als sample, gemixt in de muziek van vandaag. Daardoor voelt zo’n film over muziek van voor jouw tijd ineens een stuk vertrouwder. En ‘We will rock you’ is natuurlijk een gouwe ouwe stadionhit die heel herkenbaar is en blijft. 
 
Alles is een golfbeweging. Dat geldt ook voor Sint en zijn Pieten. Nog altijd dezelfde, maar toch net een tikje anders. Beter - of gewoon anders, in elk geval passend bij deze tijd. En natuurlijk geldt dat ook voor brood en gebak.

Beter - of gewoon anders, in elk geval passend bij deze tijd.

De gebakjes uit mijn jeugd – de gouwe ouwe moorkop, tompouce en de bavaroisepunt, zie je nog steeds, maar dan net een beetje anders. Een Valentijnstompouce, de mini-moorkop, een mango-bavaroisepunt.

Ook bij brood zie je continuïteit, en toch ook veel verandering. Betere kwaliteit, meer variatie, andere vormen en soorten, bio en andere bewuste keuzes. Mooier, chiquer, of terug naar de oorsprong.

Dát is mooi: het oude en goede bewaren en daarop eindeloos variëren. Dat vraagt lef en vakmanschap en vooral veel inspiratie – noem het stuurmanskunst. Zodat je als vakman en ondernemer kunt laveren op een herhalende golfbeweging, van hetzelfde water uit dezelfde zee, maar dan met net iets hogere golven, of uit een andere windrichting.